Tuesday, May 12, 2015

Izz Jad admit wad

08.03.2015 (Ahad) 
Izz Jad mmg lately ni asyik demam baik demam baik...dh 2 kali g klinik pakar kanak2 Ling tp juz dpt ubat demam je...doc kata demam biasa je...tp izz jad dok kata dia sakit dada...mmg sedih tgk muka dia...lepas mama n baby keluar wad sbb bby jaundis...ayah nekad nk bawak izz jad g spital cek...

lps makan lunch...ayah bwk izz jad g spital...doc suh xray n amik darah sume...dan bila dpt result xray...doc kata dekat paru2 izz jad ada kuman yg terlampau selesa duduk kat situ...means dh byk kuman la kot....ptt la izz jad asyik ngadu sakit dada...dan izz jad terpaksa admit wad kanak2 di hosp seri manjung...

 
 sedihnya tengok muka dia

mama ingat lagi bila ayah kol mama ptg tu bagitau yg izz jad kena warded...Ya Allah....masa tu mama cuba tahan xnak nangis tp Tuhan saja tau mcm mana perasaan mama...berjurai2 jgk la air mata ni keluar....dh la mama br 4 hari bersalin...dgn baby jaundis lg..dgn nk jaga farel lg..pk keadaan izz jad lg....fuhhh...dugaan apakah ini...nasib la ade maklong aka kak ana (kakak ipar) n atok johan teman...kalau x mau meroyan mama...terpaksa la mama n ayah berpisah seketika...ayah kena jg izz jad kat spital...mama opkos kena dok rumah...berpantang dlm keadaan hati yg sedih...

  

dekat 2 mggu jugak la izz jad admit wad...tgk la tgn dia...kena cucuk utk masukkan antibiotik...rindunya kat dia...mama nk g melawat kat spital pun xleh...sape nk tgk baby...nnt klau mama g izz jad nk ikut blk pulak...lg payah...



gambar atas n bawah ni time dia rasa agak sihat...tgk la sengih dia...mainan xyah ckp la...belambak2....izz jad klau demam mmg x byk ragam sgt...dia akan baring je...berlainan dgn farel...farel klau demam mmg merengek2...


tu adik dtg teman abg...adik pun rindu nk main nk gaduh dgn abg...ada sekali tu...ayah tepon mama bgtau izz jad menangis2 nk p mama nk p mama...tepaksa ayah n atok bwk lari izz jad sekejap dr hosp...bwk blk jumpa mama kat rumah...ya allah...sebak rasa hati ni...sedih x dpt jaga izz jad kat spital...bila dia blk tu...dgn penuh rasa rindu mama peluk izz jad n izz jad peluk mama...lepas jgk la rindu di hati ni....sempat suap dia makan dlu sblom msk hosp blk...

18.03.2015
izz jad dh discaj....doc kata izz jad kekurangan zat besi...dpt la ubat utk tambah zat besi dan asid folic...x kesah la dpt ubt apa pun janji izz jad n ayah blk ke pangkuan mama..farel n baby...

dh kembali bersama....alhamdulillah


Monday, May 11, 2015

Pengalaman bersalin kali ke-4

040315..sehari sebelum bersalin...dh turun tanda darah...

Bismillahirohmanirrohim
040315 pagi...ms nk buang ai kecil, keluar sekali darah...tp x byk...sket2 je...so dlm hati berkata ini konfem x lama dh akan bersalin..lgpun baby dh 39 week yg mana sama je dgn abg2 yg lain...masih boleh pegi keja sbb masih blom ade kontraksi...

ptg pkul 2 camtu g cek up kat yeak untuk memastikan keadaan mama n bby in good condition...so rutin biasa buat ctg...then doc yeak dtg cek utk tgk bukaan...hanya 2cm shj...doc bagi blk rumah dlu memandangkan masih blom ada kontraksi dan mengenangkan anak2 di rumah yg masih kecil2....

lps cek up aku x masuk keje dh...terus blk rumh sbb x larat...mlm pun tdo agak awal...pkul 1230 tgh malam terjaga...masa ni keadaan dh x selesa...kontraksi dh makin kerap tp x kuat sgt...org lain semua dh lena di buai mimpi....aku je terkebil2 sorg2 menahan sakit...siap bancuh milo n makan cicah roti...lapo wehhh tgh2 malam...

makin lama makin kuat kontraksi...ke hulu ke hilir aku dok tahan sakit...berdiri...duduk...pegang almari utk tahan sakit...hahaha...lawak2...sampai la pkul 3pagi aku mmg x tahan...terpaksa kejut suami...suami pun bangun dlm keadaan relax2 santai...nk uruskan anak2 lg...nk anta farel ke rumah pengasuh...tp pengasuh x sedar mungkin..tepon byk kali pun x berangkat...time syok tdo kot...huhuhuhu...

terpaksa bwk farel ke klnk...izz jad ade kat rumah dgn atok n maksu....pkul 430am msk wad...nurse bg ubat utk berak...dlm 5 minit trus nk berak...settle sume terus masuk labour room...pasang ctg n juz tgu utk bukaan seterusnya...sakit dtg kerap2 dh....strong contractions org kate...tp dlm pkul 6 masih x moh keluo....bukaan baru 4cm...so misi yg senior tanya aku suh jalan2 dlu...aku pun apa lg..mmg bangun terus la...dh x selesa asyik baring je...

lps bangun tu...aku berjalan2 dlm wad tp dlm keadaan memeritkan...menahan sakit...sakit pinggang...mcm senggugut yg teruk sekali...fuhhhh...fuhhh...dgn mengantuk nye...Tuhan saja yg tahu...duduk bangun duduk bangun...last skali sblom masuk labour room blk dlm pkul 630am tu....misi kasi aku minum milo segelas utk bg tenaga...

lepas minum milo..terus masuk labour room...x lama lps naik katil tu...air ketuban pecah....bermula la misi utk aku meneran...doc x sampai lg...so tahan jap dlm 5 minit....elok je doc sampai aku mmg nk teran sgt dh.......siap kena potong sket nk bg senang keluo...ade la dlm 2-3 kali teran...then...plurrppppp...maka lahirlah puteri mama pd jam 7:10am...alhamdulillah...syukur padaMu Ya Allah...

diorg letak kat atas mama...sambil2 tu kat bwh doc tgh menjahit...terasa byk jgk jahitan nya...xpe..demi ank mama...sakit mcm mana sekali pun mama mampu tahan...insyaallah...

Anak² mama yg tersayang


Anak ke-4

Bismillah hirohman nirrohim....presenting anak ke 4 kami...


DOB : 05 Mac 2015
Jantina : Perempuan
Berat : 3.1kg
Masa : 7:10 pagi
Panjang : 51cm
Ukur lilit kepala : 33cm
Cara bersalin : Normal Delivery
Tempat Bersalin : Yeak Maternity & Gynea Center Sitiawan
Doktor : Yeak Lek Chong

Tuesday, January 20, 2015

Taska

antara aktiviti di taska....mcm ni punya gaya xkan la xnak pegi taska kan...heheehe...

 
mana mata?? mana hidung?? mana kepala?? mungkin itu yg ditanya oleh teacher...spot izz jad kat mana? tentu la sebelah awek....tisha...hahaha...

 
ada sambutan befday kawan...dpt makan kek...nyum2...

 
ada hari dia tdo...ada hari dia x tdo...

senang hati


skrg muka x sedih mcm ni dh....sengihhh aje...walaupun hari2 mama terpaksa manis mulut dgn izz jad..

20.01.2015 (Selasa) dan insyaallah hari-hari mendatang

izz jad dh makin boleh terima untuk pegi ke tadika dan taska..makin redha..nak xnak mmg kena pegi skolah....walaupun mulut asyik ckp x best....x best...tp dgn rela hati dia melangkah masuk ke tadika dan taska....syukur...moga ank mama belajar rajin2 dan segala ilmu yg dipelajari diberkati oleh Allah s.w.t....amin....doa mama ayah sentiasa mengiringi izz jad dan adik...

notakaki : sekian sahaja pengalaman mama ayah  izz jad haikal n farel izz zuka di awal sesi persekolahan...umur baru masuk 4 tahun 4 bulan....mama dlu umur 6 tahun baru pegi tadika perpaduan...kiranya....bebudak skrg mmg advanced sesgt....

tadika vs taska

nahhh..belanja 1 gambo dgn rambut afro

19.01.2015 (Isnin)
Minggu ke 2 izz jad ke tadika pagi dan ke taska

Syukur alhamdulillah...dh masuk mgu ke 2 izz jad ke tadika dan mgu ke 3 ke taska..dan harapan aku moga dia x nangis mcm mgu lepas le...bangun pagi mcm biasa...minum susu...main ipad dlu (budak zaman skrg itu la keje nye)...kasi segar bijik mata tu...then baru mandi...

mulut dia mmg x lekang le dari rumah sampai la ke tadika tu..."skolah baru x best (tadika)...skolah tmpt keje best (taska)"...x abeh2 ulang...tepaksa layankan aje....biase la...tadika kena ikut rules....kena duduk setempat je...kena belajar...abc...kena nyanyi...mane bleh lari ke sana ke sini...tp itu la yg izz jad kena lalui dr sekarang sampai la besar nnt izz jad oiiii....

sampai je tadika....amik masa jgk la nk turun dr kereta...suruh ayah yg dukung...klau ikutkan mama...mmg mama dukung terus bwk g kat teacher...bio la nk meraung ke hapee ke...hahahaha....seb bek la ayah ni hati lembut...jenuh la pujuk...n akhirnya....tanpa menangis....dia bwk foto pegi zoo sabtu aritu tunjuk kat teacher...n dgn senang hati masuk ke kelas....fuhhhhh....lega 1 bab......tgu bab tengahari pulak ye....

masa amik izz jad dr tadika....dia sengihhhhh aje.....x menunjukkan tanda2 x best nye tadika tu pun....mmg alasan je xnak g tadika..hehehe....actually aku dh spare dh umpan nk ke taska pulak...mainan lebih kurang mcm playdoh tu tp jenama murah aje....dia masuk je kereta aku terus umpan....dgn hepi nya dia sendiri x sabar nk ke taska....haaaaa.....kan senang mcmni....xde drama air mata bagai...izz jad xde nk meleleh air hidung tu....mama ayah pun senang hati nk keje...good boy izz jad haikal...

adik farel?? xde stori sbb dia x p taska....so rutin just mcm biasa....dgn mama ina dia...luv u farel izz zuka

Monday, January 12, 2015

Tadika Day 2


13.01.2015 (Selasa)
bangun pagi xde masalah....mandi xde masalah....siap2 nk pegi skolah pun xde masalah....masalahnya bila sampai depan pagar skolah....dia mula berdrama dgn kita...xmoh p skolah katanya...jenuh jgk...kalau ikut ayah mmg x skolah la izz jad ni...hahaha...ayah biasa la....jiwa lembut...

mama terpaksa berkeras wahai anak mama izz jad haikal oiii....terpaksa dukung walau mama x larat....terpaksa bg kat cikgu walau mama x rela...semuanya terpaksa..bukan mama suka2...demi masa depan izz jad jugak...klau mama asyik ikut je kata izz jad....sampai bila pun izz jad xnak pegi skolah nanti...
 
 
 time nk blk...cikgu kata dia nangis kejap je...tgk la tu...baik je ropenye....haiii la anak mama...mama syg kamu sgt

masa nk hntr ke taska pulak...hahahaha...begitu rupanya rutin mak bapak yg anak2 dh skolah ni ye....izz jad mmg ckp xnak p taska...walau kwn dia ada....tisha...dia tetap meraung2 x nak p taska...nape la kamu xnk g taska tu ye....padahal bukan buat apa pun...nak makan...nk tdo...nk main je...haishhh...ragam anak2...maybe izz jad masih belum faham rutin yang akan dia lalui setiap hari yg mendatang...

notakaki : walau mcm mana ragam anak2 sekalipun...mama tetap syg kamu semua

Tadika Pulakkkk

Saya budak baru belajar
 
mohon restu mama nk pegi skolah...gud boy...nmpk adik? masih berputing n berdokong

12.01.2015 (Isnin) 
8 pagi
Harini start sesi persekolahan bagi tahun 2015...setelah ditunda seminggu lewat kerana banjir yg melanda Malaysia...izz jad bangun agak awal...x perlu dikejutkan...dia kata nk pegi skolah baru...pakai baju baru...seluar baru...kasut baru..beg baru...bekal makanan baru...semuanya baru...alhamdulillah...rezeki ada untuk anak2...

masa hantar ke skolah....seperti biasa..hari pertama....izz jad x nangis....hepi je nk pegi skolah...mama yg bwk masuk izz jad ke dlm taska...dia ok ja...seronok dan tenang je hantar izz jad ke skolah hari....

adik farel?? dh hantar dlu ke rumah mama ina dia....so nothing 2 worries ttg farel...

11.00pagi

 tengok tu...hepi betul pegi skolah

lepas blk skolah izz jad sepatutnya kena hantar ke taska...1 lagi cabaran...dia mmg xmoh p dh le....asyik nk p mama je...dekat setengah jam jgk la mama pujuk dia...sampai mama terpaksa berlari nk keluar nk tinggalkan dia....aduhhh...sedih sungguh...hati mama mana yg x tersentuh..? tp mama kena kuat fizikal mental...

tapi kan...x sampai 5 minit hntr aku dh suruh ayahnya pegi amik blk izz jad...hahahaha....x sampai hati kot tinggal dia dlm keadaan mcm tu...rase mcm menipu dia pulak...

nak tengok gambar sedih izz jad x??

 ni haaaa...klau ikut hati mama mmg mama xnk tinggal izz jad...tapi apakan daya

Thursday, January 8, 2015

Taska Day 3

tengok la farel tu....sedih je rasa...duduk la kat sbelah abg dia...dgn tgn masuk mulut...hmmm..

07.01.2015
Bangun pagi nekad aku bagitau encik suami nak hantar farel ke rumah mama ina....final decision....dan kita tgu adik bgn dlu n tanya dia sendiri nk kemana....kejut izz jad n adik mcm biasa...izz jad masih boleh dipujuk2 dan masih nk ke skolah....adik suara bgn pagi dh xde....dan dia xmoh ke skolah dh...pilihan nya ialah kembali ke mama ina....ok...tenang hati aku....

lepas siap semua..hntr adik dulu ke rumah mama ina...dgn selamberrrnya tanpa bgtau or bertanya mama ina boleh ke x nk anta farel balik kat dia....hahaha....smpai dpn rumah nmpk mama ina duduk kat buai....terus anta farel n mama ina dukung farel....dan apa yg aku nmpk??? yaaaa.....mengalir jugak air mata mama ina sbb nmpk ank kesygn dia smpai dh xde suara dok kat taska...syahdu rasa....terpaksa aku bergegas letak brg dan meninggalkan mereka melepaskan rindu masing2....klau aku skali tgu situ mau dgn aku2 skali meleleh air mata....hahahaha....settle adik....mama boleh keje dgn tenang harini...

izz jad mmg nk ke skolah...smpai je taska...izz jad kata nk tgu tisya baru nk masuk dlm...ok...janji izz jad masuk n x nangis sudah...mula la drama antara izz jad n tisya...tisya smpai je bukak pintu kete...izz jad pun jerit....atakkk tisya....atakkk tisyaa....tisya pun sama.....ijad......ijad....ok...sama2 masuk taska...hehehe...lega lg utk harini...aku xtau la klau tisya xde cane nanti....

balik pkul 5...amik izz jad...cikgu kata izz jad ok....xde nangis...dia main ja...ade geng dia mmg ok...izz jad pun nmpk seronok je....so...izz jad boleh terus ke taska ye....

nota : kisah anak2 ni xkan penah habis....putaran kehidupan org kata....dlu mak bapak kita yg susah hati....sekarang kita pula merasa penat lelah nk jaga anak2 ni...

hargai mereka selagi hayat dikandung badan...insyaallah

Wednesday, January 7, 2015

Taska Day 2

06.01.2015
Cabaran untuk hari kedua hantar ank² ke taska...rutin di rumah seperti biasa...kejut 2 2 org bdk kecik tu...mandi...minum susu...siap....adik x berapa nk ke skolah....nak p mama katanya...dlm hati dh gusar...tp perlu diteruskan...

sampai taska 2 2 masih ok sehingga la anak salah seorg staff menangis meraung2 kat pintu masuk taska...haaa....sudah....adik mmg xnak lepas dh...naya ni....abg dh masuk....mama terpaksa la masuk skali...then...adik dh nangis2 xnak lepas...abg pun h jd takut...turut serta menangis...n xnak lepas mama jgk...

dengan hati yg rela terpaksa....terpaksa aku melepaskan abg dan adik...izz jad sampai terduduk2 pegang kaki mama...arghhhh...harini hati x tenang...

5.00pm time amik diorg...pegi je kat pintu terus 2 2 berlari kat mama...sadis nye...adik sampai xde suara...suara dh la mmg serak2 basah...ni terus xde suara..abg dh p kat ayah..nak nangis mcm kena tgl...cikgu ayu sempat la bgtau....pagi td diorg hampir2 nk fed up la...tp x lama izz jad diam adik pun diam sama x nangis dh sampai ke ptg...alalaala...siannya diorg...dan bila ditanya esok nk p skolah lg ke x....dgn lajunya 2 2 kata "x moh p olahhhh"....haaa...sudahhhh....

adik bile masuk kete...dipukul2 nye mama....marah betul dia....jadi garang lain mcm....bak kata pendek nye...lebih kurang mcm memberontak la....dgn mata yg agak lebam...mama ayah dh serba salah...adakah keputusan hantar diorg ke taska adalah keputusan yg betul???

adik mmg asyik kata x moh p skolah...smpai terbwk2 dlm mimpi aku rasa sbb dia mengigau ckp "nak p mama...nk p mama"...sedihnya hanya Tuhan yg tahu....dan aku nekad esok nya klau dia masih ckp xnak p skolah terpaksa aku hantar ke rumah mama ina kembali...abg mungkin masih boleh dipujuk utk ke skolah...

~ ~ budak manja terlebih ~ ~

Taska Day 1

Alhamdulillah...anak² mama masih diberi peluang untuk meneruskan kehidupan seperti biasa...alhamdulillah sekali lagi...

TASKA?? ye taska.....tahun 2015 izz jad akan masuk umur 5 tahun pd bulan 9 nanti....makna nya dh tiba masa utk ke skolah...no more bangun lmbt....no more x mandi pagi²...kebetulan tahun ni taska di opis aku baru mula beroperasi...jd aku ambil keputusan yg sgt berat hati utk hantar izz jad dan farel ke taska...

~ ~ persiapan taska ~ ~

mula² mmg aku fikir tentang betapa jimatnya kewangan aku utk bajet hantar anak² ke taska berbanding hntr kepada pengasuh...taska dapat subsidi kerajaan untuk farel...jd nya harga mmg byk kurang...

PENGASUH?? ohhh ya.....keputusan ini sgt berat utk aku fikirkan....tmbh2 si farel yg mmg dr kecil dh bersama pengasuh....yg dipanggil mama jugak...mama ina....abg ijam...kak tasya...abah...semua tu dh sebati dgn jiwa farel...bila terkenang je mama ina...mata aku akan mula berair....mula meleleh tanpa perlu dipaksa...ya....sejujurnya aku sendiri x sanggup utk memisahkan mereka...tp....apa salah mencubakan...

05.01.2015
hari pertama anak2 ke taska...izz jad dan farel dikejutkan pada pukul 6.45pagi...bukan mudah nak kejut anak2 yg dh biasa bangun lmbt ni...tp mereka berdua mungkin juga teruja untuk ke taska yg dibahasakan sbg sekolah...mandi...minum susu...siap utk dihantar ke taska...

 ~ ~ hari pertama...masih teruja dgn suasana baru ~ ~

sesampainya di taska...biasa la tempat baru kan....mainan baru...so utk mereka mmg seronok la dpt main...dan untuk hari pertama ini aku agak tenang di tempat kerja...tp dlm hati mcm2 difikirkan....izz jad aku x bape nk risau sbb dia pun dh besar...lgpun tisya ada...yg aku risaukan si farel...ank yg agk pemalu...berbeza perwatakan dgn abgnya yg terlebih peramah...farel tido yg masih bertepuk...dan tabiatnya main siku org yg jaga...masih hisap puting...arghhh....kesimpulannya...farel masih anak manja...

pukul 5pm tepat dh gerak ke taska..berdebar2 nk dgr cikgu2 kate ape....n feedback yg diberi...abg gudboy...terbaik...adik pulak menangis on off...klau dia x nmpk abg dia akan nangis...ohhh...so sadis....tgk....kan aku dh ckp td....adik ank manja...hehehe...

tp....bila ditanya esok nk p skolah lg x....2 2 akan jawab nk....so harini hati agak tenang utk hadapi esok hari....

Monday, January 5, 2015

Tahun Baru...Tahun 2015


Taraaaa.....dh besar dh my boys.....dan lama sungguh meninggalkan dunia blog ni...nak kata sibuk mmg x sibuk mane pun...sibuk dgn budak berdua ni aje...n insyaallah akan jadi bertiga x lama lg...insyallah...

Perjalanan untuk tahun 2014 tidak kurang mencabarnya....tp alhamdulillah ditempuhi dengan penuh kesabaran...

Nanti sambung lagi....(jgn sambung tahun depan pulak udah la ye mama tina oi...hahahaha)