Thursday, June 16, 2011

IJH 9 bulan

Berat : 8.0 kg
Panjang : cm
Ukur Lilit Kepala : cm

anak mama dh laju merangkak...kejap je dh smpai ke depan...kejap dah dtg blk kat kite...bagus anak mama...berjalan?? uihhh..pandai dh...tp berjalan kena meniti la..kena pegang tepi kusi...tepi meja tv...bile dh berdiri tu...kemain sonoknye....bergendang sakan....itu la anak mama n ayah....setakat ni dari segi kesihatan alhamdulillah..ijh xde demam2...batuk2 ke...gigi??? haaa..gigi masih blm ade ye....masih menyorok dlm gusi....hahahaaa...but mama n ayah love you so much.....


Wednesday, June 15, 2011

sabar


sepanjang hidup aku...dh 2 kali aku terima dugaan yg besar bg diri aku....mmg x pernah difikirkan benda2 camtu leh jadi tp itulah takdir namanya....dan aku....dgn penuh sabar menghadapi ujian yg diberi...Allah berikan ujian pd aku utk hapuskan dosa-dosa aku dan berikan pahala pd aku jika aku bersabar...jadi....apa salahnya jika SABAR itu dijadikan sbg pendorong aku utk teruskan hidup ini....

dan aku nk kongsi 1 entri khas berkenaan sabar drpd pokcik google (Cinta Illahi)...

Sabar itu indah. Dan sabar itu membahagiakan.

Sabar itu sememangnya indah. Namun tidak semua orang dapat mempraktikkannya. Apabila mendengar perkataan sabar, ada juga manusia yang akan melenting. Alasannya, kerana bukan orang lain yang berada ditempatnya. Maka, orang begini lemah tahap kesabarannya.


Manusia Membesar Dengan Kesabaran
Sabar. Senang diungkapkan, namun terasa payah dipraktikkan. Ini benar.
Apabila bercakap mengenai sabar dan kesabaran. Sebenarnya kita sudah bercakap mengenai sebahagian daripada iman. Kerana sabar itu adalah cabang keimanan yang sangat tinggi darjatnya. Makanya, orang-orang yang sabar semasa hayatnya di dunia, akan diangkat darjatnya di akhirat sana.
Cuba ya kita amati. Ibu bapa berkahwin, lalu melalui kehidupan yang penuh suka dan duka. Semua itu dengan kesabaran. Lalu si Ibu tadi mengandung selama 9 bulan dengan pelbagai alahan dan penat lelah sehinggalah si ibu tadi melahirkan seorang bayi ke dunia. Semua itu beserta kesabaran.
Lalu, kedua orang tua anda mencari rezeki dan mendidik anda sedari kecil sehinggalah anda meningkat dewasa lalu cemerlang dan berjaya dalam hidup. Itu semua penuh lelah. Dan semuanya tidak akan kesampaian melainkan ada sifat sabar dalam diri kedua ibu bapa anda.
Nampak? Anda dikelilingi pengaruh sabar.
Kadang-kadang, sebagai manusia, ada sahaja yang akan merungut dan bersoal jawab dan mempersoalkan kenapa ALLAH lakukan begini dan begitu pada dirinya. Sedangkan masih banyak lagi orang lain yang ALLAh perlu uji selain dia.

Allahuakbar.

Apabila bercakap seperti di atas, tidakkah manusia itu malu terhadap diri sendiri dan kepada Tuhannya yang menciptakannya? Atas dasar apa dan keistimewaan apa serta jaminan apa yang boleh membuatkan lidah seseorang boleh menuturkan ayat sedemikian rupa?

Oh. Mungkin manusia terlupa..

Dahulu, manusia hebat yang 100% ALLAh berjanji mereka akan dimasukkan syurga, juga menerima ujian yang lebih hebat daripada manusia yang ada di zaman ini.

Siapa mereka?

Para Nabi, Kekasih ALLAh SWT.

Mereka Yang Diberikan Ujian, Lalu Bersabar
Apabila disapa dengan dugaan, kita kerap terlupa bahawa ada insan lain yang berada diluar sana lebih dahsyat yang mereka hadapi berbanding masalah yang kita hadapi. Nah, manusia. Sering hampir mati apabila ALLAh ingin mencuiy sedikit.

Nabi Nuh A.s
Anda masih ingat dengan sirah Nabi Nuh? Nabi Nuh berdakwah dan mengajak kaumnya untuk mengenal ALLAh SWT dalam tempoh 950 tahun. Dan anda tahu hanya berapa orang sahaja yang beriman dengannya? Cuma ada 80 orang. Bayangkan, 80 orang selama 950 tahun!
Dapat bayangkan betapa berat bebanan perasaan dan amanah yang terpaksa dipikul oleh Nabi Nuh?
Tetapi Nabi Nuh tetap bersabar dan bersabar dan bersabar. Sehinggalah suatu hari Nabi Nuh diperintahkan oleh ALLAh untuk membuat kapal nakhoda yang sangat besar di atas bukit. Tanpa banyak soal, Nabi mengerjakan apa yang diperintahkan oleh ALLAh SWT.
Dalam masa yang sama, kaum Nabi Nuh berhari-hari mengejek Nabi Nuh dan menuduh baginda orang gila kerana membina kapal ditempat yang mustahil ada air. Ketika tiba hari yang ALLAh kehendaki, anak dan isteri Nabi Nuh termasuk dalam golongan yang rugi kerana mereka sendiri tidak beriman dengan apa yang dibawa oleh Nabi Nuh.
Nabi Nuh bersedih? Ya. Tetapi tidak pernah mempersoalkannya kepada ALLAh.
Letakkan pula diri sahabat semua jika berdakwah dalam arus yang sama. Bagaimana?

Nabi Zakaria A.s
Umurnya ketika itu sudah mencapai usia yang sangat tua. Manakala isterinya pula mandul, dan mereka tidak mempunyai waris. Tetapi Nabi Zakaria bersabar dan terus berdoa kepada ALLAh. Sedangkan, di sisi yang lain, dakwahnya juga tidak ramai yang menerima. Dan keadaan yang sudah lanjut tidak menjamin kesihatannya.
Kenapa Nabi Zakaria berdoa untuk dikurniakan cahaya mata? Kerana dengan harapannya, semoga usahanya dapat diteruskan oleh anaknya kelak.
Ada Nabi Zakaria merungut? Tidak. Bahkan Nabi itu apabila berdoa memohon sesuatu, ia akan berkias dan tidak meminta secara terus kepada ALLAh. Kerana apa? Kerana ia malu terhadap-Nya.

Nabi Muhammad SAW
Rasulullah SAW kekasih ALLAh. Dan tempatnya semestinya di syurga.
Rasulullah disisihkan. Dituduh sebagai orang gila. Dilemparkan najis. Dicederakan oleh musuh dan dibaling batu serta banyak lagi angkara umatnya terdahulu. Adakakah Baginda merungut? Tidak sesekali!
Bahkan Baginda terus melangkah untuk menyebarkan dakwah dengan keyakinan dan kecintaan kepada ALLAh SWT. Malah Bagind juga diuji dengan pemergian orang-orang yang menjadi teman dikala susah dan senang. Dan, sebenarnya, dugaan terhadap Baginda sudah bermula sejak Baginda didalam kandungannya ibunya, Siti Aminah.
Dan Nabi lain seperti Nabi Musa, Nabi Yusuf, Nabi Isa.. Mereka manusia mulia.
Para Nabi dan kita, manusia biasa. Jika mereka yang memang telah dijanjikan syurga sejak berada di dunia lagi, telah diberikan ujian yang dahsyat. Jadi mengapa tidak kita?

Apa alasan untuk kita tidak menerima ujian?

Apa kedudukan dan keistimewaan kita berbanding mereka?

Fikirkan persoalan ini.

Semoga ALLAh merahmati.


video
 terdetik rase dihati utk post kan video nih lps bace dr status yg ditag di fb oleh Puan Normala...

Thursday, June 9, 2011

ini KECEMASAN..!!!

Tarikh peristiwa : 18.05.2011

korang tekejut x tetibe dgr aku kena operate?? hehehee...aku sendiri tekejut + x pecaya yg aku mmg kena operate...sbb?? mengandung luar rahim...atau bahasa saintifiknye ectopic pregnancy...ahhh...x kisah la saintifik ke ape ke...yg penting aku dh kena operate...ni journey yg aku lalui...

ni cth mengandung luar rahim yg aku alami...kat tiub fallopio

14.05 (Sabtu)
mase besday abah ritu...perut mmg memulas2 sakitnye...x tertahan rase....mcm senggugut @ lbh tepat mcm org nk beranak tu...fuhhhh...cube korg bayangkan betapa sakitnye tp masih bertahan...telan panadol n bawak tdo...

15.05 (Ahad)
perut masih sakit tp kurang sket so xde la ingat pape kan....

16.05 (Isnin)
pagi dlm kul 11 lbh g klinik panel...dpt ubat senggugut n tahan sakit....dpt mc sehari.....
malam dlm kul 11 dh x tertahan sgt..terpaksa ke emergency room d hosp manjung....cek punye cek doc kate kencing kotor....dpt ubat tahan sakit n kencing kotor....dkt kul 1am baru blk..

sakit sgt..

17.05 (Selasa)
ari ni perut x sakit sgt...tp mlm dlm kul 930 kua mcm ketulan daging kat pad...amek simpan esok nk g klinik cek ijh nk tanye doc...

18.05 (Rabu)
pagi kul 10.00 bwk ijh g klinik settle sume aku tunjuk yg ketulan tu kat doc n doc kate itu janin yg x jadi...kena g hosp cepat.....
kul 11 lbh terus g spital....n lepas cek2 sume (ade la dlm 3-4 kali kena seluk) n dikonfemkan aku mengandung luar rahim (di tiub fallopio) n tiub fallopio tu dh pecah means dh tahap kritikal..kena operate buang sebelah tiub fallopio...klau aku x buat pembedahan segera mungkin akan mengancam nyawa aku...so ape lg yg ptt aku pk?? dh tentu la dgn segeranya aku bersetuju utk buat operation...
kul 315 kut masuk bilik bedah...diorg kasi sedut2 tu..smpai aku x sedar ape.....dkt kul 5 br aku disedarkan n turun ke wad 1....keadaan dlm sedar x sedar...
terima kasih kpd semua yg bg sokongan moral kat aku ek.......terutama skali my hubby n son.....dpt cuti sebulan....terpaksa berpantang lg..huhu..sedih.....klau x dh ade anak no 3.....

 
mcm ni la perut aku kena belah...

pengajaran : klau bole jgn la kena operate2 ni...ssh nak jage oooo....seksa sendiri yg tau....hishhhh...tobat xnak operate klau bole....

walau ape pun terjadi...aku tetap tabah dan kuat utk mghadapi dugaan2 yg diberi...moga Allah berikan ganjaran yg lebih bermakna buat aku sekeluarga...amin...aku teringat status d fb Puan Mala "dugaan yg Allah beri adalah berdasarkan kemampuan kita utk menanggungnya"..jd...rsnye aku ckup kuat tuk menanggungnye dgn sokongan oleh en suami dan ank tercinta....

info terbaru : aku semakin kurus....drpd berat 52 dh jadi 48....org sakit la katekn...kurang lg 3 kilo leh jadi mcm ank dara dlu...xleh la pggl aku mak mok lg dh.....haha...next week kena g cek kat spital lg.....ok la...doakan aku kembali sihat spt sedia kala......nanti aku post pasal ectopic pregnancy ni ok...

besday abah & hari ibu

Tarikh peristiwa : 14.05.2011

dirancang lbh sebulan yg lalu....lokasi kat umh aku sbb nk buat seprise....sambutan dibuat pd mlm 14hb 5.....pg pas mkn kua g tesco beli brg dgn yang kaksu n hubby...adik badik sume dh ade mase ptg tu...lop plg last sampai...tgk gamba la ek...gambar menceritakan segalanya...

lepas magrib area jam 8 tu...hubby g amek abah n mak kat umah diorg..then kekonon nk kena patah blk umah aku sbb ijh meragam td x moh ikut....keadaan kat umah dh gelap lbh kurg mcm black out le kunun2 nye...diorg sume tgh smbunyi kat dlm umah sbb nk jerit....SEPRISEEEEE...!!! suksesss....

pastu sesi tiup lilin dan ptg kek....smbut besday abah 15.5 abg sham 16.5 n hari ibu tuk mak....jadi moh ramai2 kite nyanyi Allah selamatkan kamu.....Allah selamatkan kamu.....Allah selamatkan abh dan mak.....Allah selamatkan kamu.....

x lengkap rasenye klau xde bacaan doa selamat dan sesi ucapan oleh besday boy..boy? hehehee....ucapan dr kami semua semoga abah mak diberi kesihatan yg baik....panjang umo...murah rexki dan syg kami semua....

sesi penyampaian hadiah oleh anak-anak

daripada anak pertama famili lop, kakyong, yasmin, eiman, yasmel dan eimran

daripada anak kedua famili yang, kaksu, darwisy, danish, daniel n dania

daripada anak ketiga famili cik, kak ayu, jaja n sofea

daripada anak keempat famili kaktin, abgsham, eicha n baby dlm perut

daripada anak last famili tina, sidi n izz jad haikal

 dh settle semua, ape lg...mase tuk isi perut la.....sesi membakar dimulakan....menu simple je....bakar2....bihun goreng....kek indulgance....tp mengenyangkan....time ni perut aku dh x selesa..sakit sgt....so x bape selera nk makan...

last skali, sesi bukak hadiah yg diberi....tersenyum lebar mak abah...wlaupun x seberapa tp ingatan tulus ikhlas dr anak2 tu yg penting.....kami semua syg mak n abah seperti mana mak abah syg kami semua....emmuahhxxx....

IJH 8 bulan

Tarikh peristiwa : 14.05.2011 (IJH 8 bulan)
Berat : 7.7 kg
Panjang : 70cm
Ukur Lilit Kepala : 45cm

haaa.masuk 8 bulan ni ijh dh cerdik...dh kenal org..mane yg die x bape nk kenal tu klau amek die...siap..klau x nmpk mama or ayah..mmg meraung le jwb nye...hehe...pastu dh mcm nk merangkak...posisi merangkak dh betul cume nk kedepan je blom lg...tergoyang kedepan ke belakang je..dh pandai nk panjat2....bile dh panjat org...kire dlm posisi berdiri..dgn bangganye die lepas tgn mcm dh pandai berdiri sendiri je...klau x dipegang mau bedentum kepala....haishhh la syg mama ni....
mulut dh makin kecoh...mamaaa...mamaaamaamaaa....papaaapapaaa.....bahhhbaaahhhbahh...ayah belum pndai sebut lg...paling bes bile nk kasi pakai pampers....huishhh...jenuh nk kena kasi die bertenang....klau x...mmg x pakai la.....hahahaaaa...makin aktif....anak jantan la katekan...

ini la mama dan ayah saya....saya syg mereka...

IJH 7 bulan

Tarikh peristiwa : 14.04.2011 (IJH 7 bulan)
Berat : -
Panjang : -
Ukur Lilit Kepala : -
(semua xde info sbb mase 7 bulan xyah g klinik)

gigi? masih belum tumbuh lagi...tapi ijh asyik nk menggigit je...dpt je tgn mama or ayah..cepat2 die masuk kan kat mulut...gigit sekuat hati..huhu..gusi tgh gatal la tu....dh pandai amek puting sumbat masuk mulut sendiri...bagus anak mama..comel je bile tgk ijh pegang puting n masukkan ke dlm mulut sndiri....rasenye badan die dh makin hantap....tp xtau berat bape dh....tggu next month tgk bape kilo dh naik....
bile nek walker...mak aihhh...laju je.....siap buat korner baring lg..hahahaaa..anak mama ni..geram sungguh la...

bakal ikut jejak langkah ayah main bola...