Thursday, June 9, 2011

ini KECEMASAN..!!!

Tarikh peristiwa : 18.05.2011

korang tekejut x tetibe dgr aku kena operate?? hehehee...aku sendiri tekejut + x pecaya yg aku mmg kena operate...sbb?? mengandung luar rahim...atau bahasa saintifiknye ectopic pregnancy...ahhh...x kisah la saintifik ke ape ke...yg penting aku dh kena operate...ni journey yg aku lalui...

ni cth mengandung luar rahim yg aku alami...kat tiub fallopio

14.05 (Sabtu)
mase besday abah ritu...perut mmg memulas2 sakitnye...x tertahan rase....mcm senggugut @ lbh tepat mcm org nk beranak tu...fuhhhh...cube korg bayangkan betapa sakitnye tp masih bertahan...telan panadol n bawak tdo...

15.05 (Ahad)
perut masih sakit tp kurang sket so xde la ingat pape kan....

16.05 (Isnin)
pagi dlm kul 11 lbh g klinik panel...dpt ubat senggugut n tahan sakit....dpt mc sehari.....
malam dlm kul 11 dh x tertahan sgt..terpaksa ke emergency room d hosp manjung....cek punye cek doc kate kencing kotor....dpt ubat tahan sakit n kencing kotor....dkt kul 1am baru blk..

sakit sgt..

17.05 (Selasa)
ari ni perut x sakit sgt...tp mlm dlm kul 930 kua mcm ketulan daging kat pad...amek simpan esok nk g klinik cek ijh nk tanye doc...

18.05 (Rabu)
pagi kul 10.00 bwk ijh g klinik settle sume aku tunjuk yg ketulan tu kat doc n doc kate itu janin yg x jadi...kena g hosp cepat.....
kul 11 lbh terus g spital....n lepas cek2 sume (ade la dlm 3-4 kali kena seluk) n dikonfemkan aku mengandung luar rahim (di tiub fallopio) n tiub fallopio tu dh pecah means dh tahap kritikal..kena operate buang sebelah tiub fallopio...klau aku x buat pembedahan segera mungkin akan mengancam nyawa aku...so ape lg yg ptt aku pk?? dh tentu la dgn segeranya aku bersetuju utk buat operation...
kul 315 kut masuk bilik bedah...diorg kasi sedut2 tu..smpai aku x sedar ape.....dkt kul 5 br aku disedarkan n turun ke wad 1....keadaan dlm sedar x sedar...
terima kasih kpd semua yg bg sokongan moral kat aku ek.......terutama skali my hubby n son.....dpt cuti sebulan....terpaksa berpantang lg..huhu..sedih.....klau x dh ade anak no 3.....

 
mcm ni la perut aku kena belah...

pengajaran : klau bole jgn la kena operate2 ni...ssh nak jage oooo....seksa sendiri yg tau....hishhhh...tobat xnak operate klau bole....

walau ape pun terjadi...aku tetap tabah dan kuat utk mghadapi dugaan2 yg diberi...moga Allah berikan ganjaran yg lebih bermakna buat aku sekeluarga...amin...aku teringat status d fb Puan Mala "dugaan yg Allah beri adalah berdasarkan kemampuan kita utk menanggungnya"..jd...rsnye aku ckup kuat tuk menanggungnye dgn sokongan oleh en suami dan ank tercinta....

info terbaru : aku semakin kurus....drpd berat 52 dh jadi 48....org sakit la katekn...kurang lg 3 kilo leh jadi mcm ank dara dlu...xleh la pggl aku mak mok lg dh.....haha...next week kena g cek kat spital lg.....ok la...doakan aku kembali sihat spt sedia kala......nanti aku post pasal ectopic pregnancy ni ok...

5 komen:

Kakmim said...

sabar ye... dugaan... sy pun penah gak disyaki luar rahim bulan 4 ari tuh tp x operate... tp awk x tau ke yg awk pregnant?

babysyahirah said...

xtau pn pregnant sbb tgah period..mmg kna byk sbr klau x mau meroyan kot...hehe..tp ttp syukur msh ada sbelah lg tiub fallopio..

ZulailaFitri said...

~...sbgi kawan...aku sentiasa menyokong...semoga sihat sepenuhnya..amin... (best dpt kurus kan)..heee

ibusdei said...

sy pn bru je mnjalani pmbedahan luar rahim xsmpai smgu..tiub follopio kanan sy trpksa dibuang sb dh pecah kt dlm..sy brasa sedih sgt2 skungnie..pe2pn sy redha dgn ujian Allah swt.mgkin da hkmah dsbalik smua y trjd

fatin said...

saya pun bru semgu kena buang tiub kanan sebb ectopic.sedih sgt2 coz kandungan 1st.masih trauma n takut2 akan berulg lg..tp sy mahukan bby :-(