Thursday, May 28, 2009

keMbaLi ke raHmatullah

actually ari selasa 26hb mak dah leh kua dr spital...dan mak dibawa lek ke umah aku kat manjung point...walaupon mak dibenarkan pulang tetapi dr apa yg aku lihat...mak masih lemah dan tidak berdaya...mak batuk teruk...x berhenti...jadi bile batuk menyebabkan mak jadi penat...ini menambahkan lagi kesakitan yg mak alami...mgkin dktr ade sbb yg tersendiri mengapa membenarkan mak pulang wlpun mak masih tidak sihat sepenuhnya...aku n abah yg uruskan mak keluar dr spital...hubby bz time tu..so aku la yg g hantar GL kat abah kat spital...smpai je spital aku terus g kat mak tgk kot² dh siap leh blk...kitorg salin baju n kain mak...aku pakaikan mak tudung...mak nmpk hepi sket sbb dpt kua dr spital..dah dkt 2 mggu mak kat spital...sian mak...xpe laa...aku tggu mak smentara abah g anta brg kat kete...mak masih sakit..rase cam nk nangis je..iye la kan...walaupon mak mertua tapi aku dh anggap cam mak aku sendiri....sesekali mak batuk...aku urut blkg mak...terasa mak susah nk bernafas..hmm..dlm hati kecil aku berkata 'sabar ye mak..kang kite lek umah mak leh rehat dgn selesa...' dlm kul 12.30pm camtu..abah suh aku lek dlu dgn mak sbb lmbt lagi nk tggu ubat...so aku lek la dlu dgn mak...amek hubby kat opis...then pulang ke rumah...mak nmpk letih sgt²...

smpai je umah...mak duduk kat toto yg disediakan...aku soh mak baring tapi mak x moh...mak lebih selesa dduk drpd baring sbb bile baring mak akan batuk dan batuk dan batuk lagi...xpe la mak...janji mak selesa...aku kemas² umah sket...dlm kul 1.30pm abah dtg hantar mknan untuk mak n aku...ptg tu aku x masuk opis dah...rase berat sgt nk ke opis lagipon aku pk klau aku ke opis sape nk tggu mak kat umah?? so aku nekad tuk tepon en fizal...mase makan...aku makan nasi sbb lapa sgt...mak mkn bubur..memule tu mak suap sndri...tapi...sudu asyik terjatuh je...makne nye mak mmg xde tenaga...so hubby aku yg tlg suapkan mak..aku amek isi ikan kasi kat mak...mak mkn sket je..mybe x lalu..xpe la mak..janji mak dah isi perut sket...mase kul 2.20pm hubby aku g keje..tggl la aku, mak n abah...x lame pastu abah kua jap g amek brg kat adik...tggl la aku dgn mak je kat umah...aku tgk mak...aku sedih sgt...mak betul² nmpk x larat...baru je nk baring kejap..dh batuk...mak bangun lek...smpai mak terpakse tdo duduk...ya allah...kesian nye kat mak aku...x lame pastu abah lek bawak barang mak...kasi mak mandi kat blk air...mak terpakse berjalan dgn dipapah oleh abah...pelan² ye mak...mandi bagi segar badan mak tu...dlm pada itu aku kesian gak tgk abah...abah pon x larat dah...tapi demi isteri tercinta...abah kuatkan semangat tuk jage mak...abah seorg yg sgt penyabar...untung mak dpt bersuamikan abah...we all luv u abah...pas mandi mak mntk nk minum...so aku buatkan susu anlene n suapkan roti tuk mak...mak mkn sekeping je..air mmg abes la segelas...pastu mak baring jap...x lame pon..kejap je..batuk menyerang...dlm kul 3.45 cmtu abah kua g amek aya yg dh abeh keje...tggl la aku dgn mak...dlm pade abah xde kat umah tu..mak asyik tanye 'mane la abah'...mak mgkin x bole nk berenggang dgn abah...mak nk abah sntiase ade disisi...aku pon jwb...'jap g abah lek la...die amek aya kat lumut jap'...tapi mak berulang kali tanye...yg part paling aku x tahan bile mak ckp..'nak mati dah mak nih tina oiii...' ya allah...berderau darah aku...aku x terkata apa²...sabar ye mak...ajal maut ditangan Tuhan...x lame pastu abah lek...ptg tu zack n che e dtg umah melawat mak...mlm tu sume anak² mak ade kat umah..kul 10 lbh kot kak ana n kak ani lek umah kak ana...aya, adk, abah n mak tdo kat umah aku...itu la 1st time diorg tdo umah aku...mybe mak nk merasa tdo umah aku tu...hmm... pagi esok nye bangun cam biase la...nk g keje...diorg pon nk g keje gak...tggl mak n abah la kat umah nnti...

mase nk g keje tu tgk mak cam biase la...masih duduk n x larat...mak rehat ye kat umah...rase nye dlm kul 10 pagi hubby kol kate mak masuk spital lek..sbb dh teruk sgt...mak dah nazak katenye...mase lunch baru aku n hubby g spital...mak dimasukkan ke wad n katil yg same...tapi keadaan mak dr luaran mmg nmpk sgguh menyedihkan...tiub masuk sane sini...mak dah x sedar...terbaring je...sebak nye rase di dada...dktr kate dh xde peluang utk meneruskan hdup..ya allah....selamatkanlah mak...berikanlah mak kesempatan utk teruskan kehidupan beliau...ptg tu pon aku x masuk keje...sume tggu mak kat spital...dlm kul 5pm aku n hubby lek umah jap mandi n salin baju...then siap²kan barang mak nk bwk g spital...mase smpai kat spital paksu dah ade kat sane...terus g tgk mak...mak masih teruk...masih tidak sedarkan diri...ramai gak le yg dtg melawat...kitorg mntk permission dr dktr tuk stay kat spital smpai esok..makne nye tdo sane laa...ade sorg guard laki india dtg cek n die kate ok...alhamdulillah...dpt gak anak² mak teman mak...bergilir² bace yassin kat mak...aku dah tertido kul 10 lbh sbb x larat...rase cam nk termuntah je...biase la...bawak budak kan...dekat kul 11 tu hubby kejut aku soh bangun sbb guard yg len soh lek...x leh tdo situ...dgr diorg mrh² kat sorg misi tu....diorg kate die la yg dengki soh kitorg lek...hmm..xpe la...adik, aya n abah tggl kat spital...kak ani sekluarga lek tdo umah aku...

tanggal 28.05.2009 (khamis) jam 8.05 pagi di hospital seri manjung wad 9 katil 15...mak mertua aku menghembuskan nafas beliau yg terakhir...beliau telah kembali ke rahmatullah kerana penyakit yang tidak dpt diubati lagi...

esok pagi kul 7.00 hubby g spital dlu...aku g dgn kak ani n abg am kemudian...dlm kul 7.45 hubby kol suh dtg spital cepat sbb mak dah betul² nazak...kitorg pon ape lagi...kelam kabut la...dlm perjalanan smpai kat trafik lite dkt spital tu...hubby kol...die kate mak dah xde...tergamam aku...innalillah wa inna lillahi rojiun...aku kabarkan pada kak ani...menangis kami dlm kete tu...xpe la kak ani...yg pegi tetap akan pegi...smpai je spital...cecepat kami ke wad...diorg tgh proses utk mencabut semua tiub...diorg sume lek pangkor utk uruskan keperluan jenazah...yg tggl aku, adk n hubby...smentara tggu pihak hsptal uruskan dokumen...ramai gak le org opis dtg...aku mmg x tahan...asyik nangis je...dlm kul 9.30 am bwk mak nek kete jenazah...abah n mak aku pon follow skali...nek bot kat telok muroh...smpai pgkor sume dah diuruskan...pas zohor jenazah dibawa ke tanah perkuburan dkt masjid pangkor...selesai sudah...semoga roh allahyarhamha dirahmati Allah hendaknya...pe²pun same² kita sedekahkan al-fatihah pd Allahyarhamha...smoga arwah ditempatkan bersama golongan org² yg beriman..amin ya rabbal'alamin...


4 komen:

miss ahjumma said...

:( baca setiap 1 patah kata.. :'(
semoga allahyarhamha ditempatkan dlm golongan wanita² solehah..amin

Abang said...

Amin..

Unknown said...

innalillah....tak ziah diucapkan...moga bersabar dengan dugaan yg diberikan...

kerengge said...

syg sgt kt mak..